Hard Mac Cafe - Kalender Hard Mac Cafe - Fotoutmaning Hard Mac Cafe - Bli stödmedlem Hard Mac Cafe - Start Hard Mac Cafe - Start Hard Mac Cafe - Start
Hard Mac Cafe
Index | Vanliga frågor | Sök | Medlemslista | AnvändargrupperRegistrera användare | Logga in

Hard Mac Cafe arrow Rykten arrow Hur var Steve Jobs som chef?

Hur var Steve Jobs som chef?
Svara på inlägget
Författare Meddelande
iallus

InläggSkrivet: 2012-09-30, 15:25 Citera

Med tanke på att Steve J. Har gått hädan startas denna tråd angående hans ledarskap.

En sak som jag har klurat på är ifall det hade varit bättre för Apple ifall han hade varit annorlunda? Tex. om han hade varit mindre "kolerisk"?

Arborist

Från: Göteborg
InläggSkrivet: 2012-10-03, 00:11 Citera

iallus skrev:
Med tanke på att Steve J. Har gått hädan startas denna tråd angående hans ledarskap.

En sak som jag har klurat på är ifall det hade varit bättre för Apple ifall han hade varit annorlunda? Tex. om han hade varit mindre "kolerisk"?

Hans humör och revanschlusta var sannolikt en förutsättning för att styra Apple. Idag är företaget världens största, men oerhört styrt och inlåsande.

Det är inte längre det Saudiarabien jag lärt mig att uppskatta...
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post AIM-adress
Ingemar

Från: Linköping
InläggSkrivet: 2012-10-11, 22:51 Citera

Om inte om hade varit... Jobs var Jobs, han gjorde ett bra jobb, han hade höga ideal och företaget byggde på det.
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
flynn
Åsiktschef

Från: Rondelltuna
InläggSkrivet: 2012-10-17, 18:52 Citera

Ingemar skrev:
Om inte om hade varit... Jobs var Jobs, han gjorde ett bra jobb, han hade höga ideal och företaget byggde på det.

Instämmer!
Hur Jobs var som företagsledare, privatperson etc. florerar det en hel del rykten om, men jag har svårt att ta ställning där.

Vad jag däremot tror mig veta är en liten men avgörande skillnad mellan två företag:

• Steve och Steve skapade produkter de trodde på.
• Bill och Steve skapade produkter de trodde att de kunde tjäna pengar på.

Visst ville alla tjäna pengar, men för mig är skillnaden ändå helt avgörande, liksom givetvis skillnaden i det kvalitativa avtrycket på produkterna!

Ingemar

Från: Linköping
InläggSkrivet: 2012-10-18, 07:13 Citera

flynn skrev:
Ingemar skrev:

Instämmer!
Hur Jobs var som företagsledare, privatperson etc. florerar det en hel del rykten om, men jag har svårt att ta ställning där.

Vad jag däremot tror mig veta är en liten men avgörande skillnad mellan två företag:

• Steve och Steve skapade produkter de trodde på.
• Bill och Steve skapade produkter de trodde att de kunde tjäna pengar på.

Visst ville alla tjäna pengar, men för mig är skillnaden ändå helt avgörande, liksom givetvis skillnaden i det kvalitativa avtrycket på produkterna!

Exakt. Bill och Steve skapade egentligen inte ens inte nya produkter, de identifierade växande marknader och slog sig in där (VisiCalc, Word Perfect, Netscape...) En bra strategi för att tjäna pengar (för den som har mycket att investera) men enbart det.

Apple har alltid handlat om att skapa nya produkter, eller i alla fall ta idéerna från icke färdiga produkter, göra betydande skillnad mot vad marknaden redan har. Om deras produkt inte skilde sig från resten så lanserades den inte. När iPhone kom ansågs det vara alldeles för sent, men det var det inte, för Apple hade jobbat på att göra den där skillnaden, inte bara göra en telefon.

Som person upplevde jag att Jobs var mycket fokuserad på det han gjorde, och det var förstås därför han ibland upplevdes som klumpig. Det var produkten som gällde, fullt fokus på den.
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Svara på inlägget
Sida 1 av 1

Gå till forum:

phpBB © 2001-2003 phpBB Group | Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)