Hard Mac Cafe - Kalender Hard Mac Cafe - Fotoutmaning Hard Mac Cafe - Bli stödmedlem Hard Mac Cafe - Start Hard Mac Cafe - Start Hard Mac Cafe - Start
Hard Mac Cafe
Index | Vanliga frågor | Sök | Medlemslista | AnvändargrupperRegistrera användare | Logga in

Hard Mac Cafe arrow Bärbart arrow Ovanligt (?) laddningsproblem på PB G4

Ovanligt (?) laddningsproblem på PB G4
Svara på inlägget
Författare Meddelande
flynn
Åsiktschef

Från: Rondelltuna
InläggSkrivet: 2012-05-06, 20:17 Citera

Hej där alla HMC:are! Hur många som nu finns kvar?

Jag ska väl medge att jag redan har postat det här problemet på annat håll s.a.s.
Men samtidigt konstaterade jag att när vi nu har ett eget forum och jag har sprungit på ett riktigt knivigt problem, så kan jag väl posta frågan även här...

---

Datorn:

PowerBook 5.8
(PowerBook 'Aluminium' 15" G4/1.67GHz Hires-DL, A1138, M9969LL/A etc.)

Nuvarande OS (nyinstallerat): 10.5.8 Leopard, alla senaste uppdateringar.

---

Problemet:

"Batteriet laddas inte"

---

Status och observationer:

Datorn är fullt fungerande, med undantag av att huvudbatteriet inte laddas.

Den fungerar med:
Bara nätadapter.
Bara batteri (när det är laddat).

Adapterproppen känns vid ett batteri, d.v.s. den blir grön när batteriet tas ur, och gul när ett inte fullt laddat batteri sätts i.
Om ett 100% fulladdat batteri sätts i, förblir pluggen grön!

Batterimenyn visar status korrekt, d.v.s. om ett batteri sitter i eller ej, och hur mycket det i så fall är laddat. Undantaget är bara att batteriet inte laddas när det borde göra det. Detta överensstämmer också med lysdioderna på själva batteriet; De tänds inte eller blinkar.

---

Noteringar och vidtagna åtgärder:

Jag vet inte när eller hur problemet uppstod, eftersom jag köpte datorn nyligen (privat och ganska billigt) i det här skicket. Problemet var inte heller uppenbart genast eftersom nätadaptern fick sitta i under alla nyinstallationer etc. Dessutom var det känt att det medföljande batteriet var mer eller mindre dött.

Tre olika batterier testades dock senare. Alla fungerar (laddar etc.) med en annan A1138 PB.
Själva batteriet är inte problemet.

Två olika nätadaptrar har använts. Båda bekräftat fungerande med den andra PB:n
Nätadaptern är inte problemet.

PRAM-batteriet visade sig vara dåligt. Jag bytte det tillfälligt, inklusive hela modulen och kabeln, mot det från den andra, felfria, PB:n. Detta löste inte laddningsproblemet, men klockan etc. började fungera som det skulle. (Jag kommer att byta PRAM-batteriet om jag får ordning på laddningen...)

Jag har gjort "reset" på både PMU och PRAM fler gånger än vad som rimligen krävdes...

Och eftersom jag läste om saken någonstans och verkligen ville prova "allt", så raderade jag den här filen:
/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist
Detta gjorde som väntat ingen skillnad.

---

Teoretiskt skulle jag kunna fortsätta skifta komponenter mellan de två datorerna, men det bör finnas någon intelligens bakom ett sådant förfarande. Om det finns någon specifik kunskap att få tag på, förstås.

Förslag baserade på kunskap är välkomna, men hoppa gärna över rena gissningar, för sådana kan jag blunda och göra själv.

Något i hårdvaran någonstans... rimligen. Och om det är på moderkortet så får det väl bli en "stationär laptop" av den här. Jag kan ha nytta av en sådan, men planen med just den här var att jag skulle ge bort den, som fullt fungerande...

Frågor?

/flynn

Visa tidigare inlägg:   
Svara på inlägget
Sida 1 av 1

Gå till forum:

phpBB © 2001-2003 phpBB Group | Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)